Salary kan som udgangspunkt godt håndtere medarbejdere, der er bosat i udlandet. Der er dog nogle begrænsninger og forhold, du skal være opmærksom på:
Det er ikke muligt at overføre løn automatisk til en udenlandsk konto via Salary.
Ligeledes kan Salary kun indberette og håndtere skat i Danmark – ikke i andre lande.
I denne artikel kan du læse om hvordan du:
Opret medarbejderen
Hvis din medarbejder er bosat i udlandet, kræver SKAT yderligere oplysninger, før vi kan indberette lønnen korrekt. Du skal derfor sørge for at udfylde følgende oplysninger på medarbejderen:
Land
Fødselsdato
Køn
TIN-nummer
Derudover skal du være opmærksom på, at medarbejdere med udenlandsk adresse i nogle tilfælde ikke automatisk får tildelt et korrekt skattekort. Det er derfor vigtigt, at du opretter medarbejderen i god tid inden lønkørslen, så der er tid til at sikre korrekt opsætning og indberetning.
Læs vores FAQ her.
Guide:
Medarbejderen har CPR-nummer
Medarbejderen har CPR-nummer
🔗
1. Gå til fanen Medarbejder og klik på Tilføj medarbejder.
2. Vælg CPR-nummer bosat i udlandet under Opret via.
3. Udfyld felterne inkl. CPR-nummer, TIN-nummer, Land, fødselsdato og køn. Når medarbejderen er oprettet, kan du evt. gå videre og ændre indkomsttypen hvis dette er relevant. Se hvordan du gør her.
Medarbejderen har ikke CPR nummer
Medarbejderen har ikke CPR nummer
🔗
1. Slå Tillad intet CPR-nummer på medarbejder til under avancerede indstillinger via dette link. Klik herefter Gem ændringer.
2. Gå til fanen Medarbejder og klik på Tilføj medarbejder.
3. Vælg Intet CPR-nummer under Opret via.
4. Udfyld felterne inkl. TIN-nummer, Land, fødselsdato og køn. Når medarbejderen er oprettet, kan du evt. gå videre og ændre indkomsttypen hvis dette er relevant. Se hvordan du gør her.
Valg af indkomsttype
Som standard oprettes alle medarbejdere i Salary med indkomsttype 00 – A-indkomst/ansat.
Hvis en medarbejder ikke skal beskattes, skal du ændre indkomsttypen manuelt. Du kan læse mere om hvordan du indberetter korrekt på SKATs hjemmeside.
⚠️Vigtigt:
Vi anbefaler, at du aldrig ændrer indkomsttypen, medmindre du har en bindende tilkendegivelse fra SKAT om, hvordan lønnen til medarbejderen skal indberettes. Nedenfor kan du læse, hvilke muligheder du har for at ændre indkomsttype, og hvornår det kan være relevant.
09 - skattefri indkomst
09 - skattefri indkomst
Eindkomst: Vælges denne indberettes der i felt 09 og bruttolønnen indberettes på indkomstart 13.
Løn til personer, på hvem virksomheden har modtaget en fritagelse/delvis fritagelse for træk af arbejdsmarkedsbidrag og A-skat fx efter reglerne i ligningslovens § 33A, stk. 1 og 3. En sådan løn skal indberettes med indkomsttype 09 i stedet for 00. Se vejledning om indberetning i selve skattefritagelsesbrevet.
09 - skattefri indkomst med am-bidrag
09 - skattefri indkomst med am-bidrag
Eindkomst:Vælges denne indberettes der i felt 09 og bruttolønnen indberettes på indkomstart 13, dog trækkes der am-bidrag af bruttolønnen.
09 - skattefri indkomst (udland)
09 - skattefri indkomst (udland)
Eindkomst: Vælges denne indberettes der i felt 09 og bruttolønnen indberettes på indkomstart 14.
Løn, der ikke er omfattet af arbejdsmarkedsbidragsloven, herunder løn for arbejde i udlandet, som hverken er fuldt eller begrænset skattepligtig til Danmark. Fx udenlandske chaufførers løn for kørsel i udlandet og løn til sømænd bosiddende i udlandet, for arbejde på skibe, som ikke har hjemsted i Danmark. En sådan løn skal indberettes med indkomsttype 09 i stedet for 00. Du kan undlade at indeholde am-bidrag og A-skat af sådan indkomst, uden at der foreligger en skriftlig skattefritagelse.
Guide:
1. Slå Flere indkomsttyper til under avancerede indstillinger via dette link. Klik herefter Gem ændringer.
2. Gå til fanen Medarbejdere, find den relevante medarbejder, klik på redigeringsikonet ud fra feltet Ansættelse.
3. Vælg den ønskede indkomsttype i drop-down-menuen under Indkomsttype, og klik på Gem ændringer.
4. Det vil nu fremgå af medarbejderens kommende lønseddel, at der ikke trækkes skat. Hvis der ikke skal betales ATP for medarbejderen, kan du læse om, hvordan du slår det fra her.
Slå ATP bidrag fra
I visse tilfælde skal en medarbejder ikke betale ATP, og i Salary har du mulighed for at slå ATP fra på to måder.
⚠️ Vigtigt:
Vi anbefaler, at du aldrig fravælger ATP, medmindre du er helt sikker på, at medarbejderen ikke er omfattet af ATP-pligten. Det bør altid ske på baggrund af en bindende afklaring fra ATP eller en professionel rådgiver.
Guide:
Medarbejderen skal ikke optjene ferie
Medarbejderen skal ikke optjene ferie
🔗
1. Slå Tillad at slå ATP fra til under avancerede indstillinger via dette link. Klik herefter Gem ændringer.
2. Gå til fanen Medarbejdere, find den relevante medarbejder, klik på redigeringsikonet ud fra feltet Ferie.
3. Klik på Direktørløn, og slå ATP fra ved at klikke på knappen, så den bliver grå.
Klik derefter på Gem ændringer. Nu er både ferieoptjening og ATP fravalgt for medarbejderen.
Medarbejderen skal stadigvæk optjene ferie
Medarbejderen skal stadigvæk optjene ferie
🔗
1. Slå Tillad at slå ATP fra til under avancerede indstillinger via dette link. Klik herefter Gem ændringer.
2. Gå til fanen Medarbejdere, find den relevante medarbejder, klik på redigeringsikonet ud fra feltet Ferie.
3. Klik på Direktørløn, og slå ATP fra ved at klikke på knappen, så den bliver grå.
Klik derefter på Gem ændringer.
4. Klik på redigeringsikonet ud for feltet Ferie, og vælg om medarbejderen skal optjene ferie med eller uden løn. Klik derefter på Gem ændringer.
5. Nu bør denne bjælke fremgå på medarbejderens profil, og der betales ikke ATP.
FAQ
Hvad er et TIN-nummer?
Hvad er et TIN-nummer?
🔗
TIN står for Tax Identification Number – et skatteidentifikationsnummer, som bruges i mange lande til at identificere personer i skattemæssig sammenhæng. Du kan sammenligne det med det danske CPR-nummer, som anvendes på medarbejdere med bopæl i Danmark.
Du kan læse mere om reglerne for TIN-numre på SKATs side:
SKAT – Identifikation af indkomstmodtagere
Hvordan får medarbejderen sit TIN-nummer?
Hvordan får medarbejderen sit TIN-nummer?
🔗
Medarbejderen skal selv indhente sit TIN-nummer via de lokale skattemyndigheder i det land, hvor vedkommende bor.
Herunder finder du nyttige links med vejledning:
TIN-nummeret kan ikke skaffes?
TIN-nummeret kan ikke skaffes?
🔗
Nogle lande udsteder ikke TIN-numre. Hvis en medarbejder ikke har mulighed for at få et TIN-nummer i sit bopælsland, skal du i stedet indberette følgende supplerende personoplysninger:
Navn
Adresse
By
Land
Køn
Fødselsdato
Salary skriver at TIN-nummeret er forkert, hvad skal jeg gøre?
Salary skriver at TIN-nummeret er forkert, hvad skal jeg gøre?
🔗
Start med at tjekke, om nummeret er indtastet korrekt – sørg for, at der ikke er utilsigtede mellemrum eller tegn, og at længden er korrekt.
For eksempel er det svenske TIN-nummer blot medarbejderens svenske CPR-nummer, som består af 10 cifre.
Hvis problemet fortsætter, bør medarbejderen kontakte SKAT for at sikre, at nummeret er gyldigt og aktivt.