Spring videre til hovedindholdet

Opsplitning af bogføring på afdelinger

Hvis du har flere afdelinger, eller ønsker at opdele bogføring på specifikke grupper af medarbejdere, kan du bogføre på afdelinger.

Sofie Vestergaard avatar
Skrevet af Sofie Vestergaard
Opdateret over en uge siden

Hvis din virksomhed har flere enheder, eller du ønsker at opdele bogføringen efter specifikke områder eller medarbejdergrupper, kan du benytte funktionen Bogføring i afdelinger.

Efter funktionen er slået til, kan du mappe forskellige konti til de afdelinger, du har oprettet og tilføjet til medarbejderne. På den måde kan du bogføre på forskellige konti alt efter, hvilken afdeling eller gruppering medarbejderne tilhører.

Denne funktion giver dig mulighed for at fordele lønrelaterede omkostninger på tværs af afdelinger, hvilket gør det nemmere at følge økonomiske transaktioner på et mere detaljeret niveau.

I denne guide gennemgår vi, hvordan du opsætter og anvender bogføring i afdelinger korrekt i dit system.

Hvis du endnu ikke har oprettet afdelinger og tilføjet dem til dine medarbejdere, skal du følge denne guide.

Se vores FAQ her.


Guide:

🔗

1. Gå til Integrationer og vælg Afdelingsbogføring.

2. Tryk på Ja og herefter Gem.


3. Herefter kan du i drop-down-menuen vælge de forskellige afdelinger og mappe konti for hver afdeling. Når du har mappet den ønskede afdeling, klikker du på Gem ændringer.




FAQ

Er det muligt, at bogføre medarbejderes tidsregistreringer (timelønnede), lønregistreringer og kørselsregistreringer på andre afdelinger?

🔗

Det er muligt at registrere tidsregistreringer (for timelønnede), lønregistreringer og kørselsregistreringer på en anden afdeling end den, medarbejderen er tilknyttet – alt efter behov.

Dette kræver, at der benyttes detaljeret registrering. Når du bruger denne registreringsform, vil der fremgå en dropdown-menu med overskriften Afdeling, hvor du kan vælge, hvilken afdeling den pågældende registrering skal knyttes til.

Se nedenstående eksempel for, hvordan det ser ud i praksis.

Kan man bogfører lønnen/honorar pr. medarbejder/freelancer?

🔗

Hvis man bruger e-conomic eller Business Central kan man nemt bogføre på medarbejderdimissioner. Se denne guide. Hvis man bruger andre regnskabsprogrammer er det muligt at bogføre pr. medarbejder/freelancer, hvis man opretter en afdeling pr. medarbejder og kalder afdelingen medarbejderens navn.


Guide:

Tilføj afdeling:

1. Gå til VirksomhedAfdelinger, og klik på "Tilføj afdeling".

2. Tilføj navnet på afdelingen, og klik på "Gem".

3. Tilføj en medarbejder til en afdeling

4. Gå til Medarbejdere og klik på den medarbejder du vil tilføje til en afdeling

5. Klik på redigeringsknappen i feltet "Ansættelse".

6. Vælg den ønskede afdeling i dropdown-menuen, og klik på "Gem ændringer".

3. Tilføj en freelancer til en afdeling

4. Gå til fanen Freelancere og klik på den freelancer du vil tilføje til en afdeling.

5. Gå til fanen Kontrakt og klik på redigeringsknappen i feltet Kontrakt.

6. Vælg den ønskede afdeling i dropdown-menuen, og klik på "Gem ændringer".

7. Nu er afdelingen tilføjet til medarbejderen/freelanceren. Tilføj herefter bogføring på afdelinger via ovenstående guide.


Besvarede dette dit spørgsmål?