For at imødekomme lovkravet om registrering af arbejdstid for fastlønnede pr. 1. juli 2024, kan du benytte funktionen Arbejdstid i Salary.
Arbejdstid giver mulighed for at ajourføre arbejdstimer for fastlønnede medarbejdere.
Denne registrering er udelukkende til dokumentation og har ingen indflydelse på lønnen. Timerne kan herefter udtrækkes i en rapport.
Ønsker du, at medarbejderen på forhånd har indtastet et fast timetal og kun retter ved afvigelser, kan du benytte funktionen Arbejdstidsskabeloner. Se hvordan du bruger funktionen her.
Du finder vores FAQ om arbejdstidsregistrering her.
Guide:
1. Gå til fanen Registreringer, derefter til underfanen Arbejdstid, og slå Registrer arbejdstid til.
2. Når funktionen er slået til, vises alle fastlønnede medarbejdere i oversigten sammen med et overblik over de registrerede timer.
3. Som standard registreres kun det samlede antal timer pr. dag.
4. Hvis der i stedet skal registreres komme- og gåtider, kan du slå Registrér med fra-til-felter til. Dette gøres også under fanen Registreringer → Arbejdstid.
5. Herefter kan medarbejderen registrere komme- og gåtider samt pause.
Tip:
Hvis du har Basic- eller Premium-pakken, kan du gratis benytte vores medarbejderapp, hvor medarbejderne selv kan registrere deres arbejdstid.
Se denne guide for, hvordan medarbejderne registrerer tid i appen.
Hvis I endnu ikke bruger medarbejderappen, kan du læse mere om den her.
6. Du har også mulighed for at aktivere detaljeret tidsregistrering, hvor medarbejderen registrerer én dag ad gangen.
Arbejdstidsskabeloner
Hvis du har Salary Premium eller har tilkøbt Arbejdstidsskabeloner under Virksomhed → Prispakke, har du mulighed for at oprette arbejdstidsskabeloner både på virksomheds- og medarbejderniveau.
Når en skabelon er oprettet, bliver arbejdstiden automatisk registreret ud fra denne.
Det betyder, at medarbejderne kun skal ændre registreringerne, hvis der er afvigelser fra deres normale arbejdsuge.
Du kan oprette en virksomhedsskabelon, som gælder for alle medarbejdere – medmindre de allerede har en individuel skabelon.
Virksomhedsskabelonen kan til enhver tid overskrives for den enkelte medarbejder, hvis der er behov for en anden ugefordeling – eller hvis medarbejderen slet ikke skal bruge en skabelon. Find svar på hvordan du gør dette, under vores FAQ her.
Guide:
1. Gå til fanen Registreringer, og vælg underfanen Arbejdstid. Slå Registrer skabeloner til. Klik derefter på Skabeloner for at oprette virksomhedens standardtidsregistrering.
2. Under Skabeloner kan du angive, hvad der automatisk skal registreres for alle fastlønnede medarbejdere. Skabelonen er tom som udgangspunkt, men så snart den udfyldes, vil den gælde fremadrettet for alle fastlønnede.
Bemærk: Skabelonen påvirker kun fremtidige uger og ændrer ikke på allerede registrerede timer.
Sådan ser det ud hvis du har slået fra-/til-felter til.
Sådan ser det ud hvis du ikke har slået fra-/til-felter til.
3. Når du trykker Gem, vil skabelonen automatisk blive anvendt for alle fastlønnede medarbejdere. Hvis enkelte medarbejdere skal have en anden skabelon – eller slet ingen – kan du finde vejledning i vores FAQ her.
4. Du kan også aktivere advarsler for overtrædelse af arbejdstidsregler. Dette gør du samme sted ved at klikke på Slå advarsler til.
5. Når advarsler er slået til, vises et ikon ud for medarbejderen, hvis regler om fx hviletid, fridøgn eller 48-timers-grænsen ikke overholdes. Klik på ikonet for at se, hvilken regel der er overtrådt.
6. Du kan herefter trykke på Skift til ugen for at gå direkte til den relevante uge og foretage eventuelle rettelser, hvis fejlen skyldes en forkert registrering.
FAQ
Generelt
Hvordan slår jeg arbejdstidsregistrering fra på en medarbejder?
Hvordan slår jeg arbejdstidsregistrering fra på en medarbejder?
Hvis en medarbejder er selvtilrettelægger og dermed fritaget for tidsregistrering, kan du slå dette fra under medarbejderens profil. Gå til fanen Indstillinger på den enkelte medarbejder og fjern markeringen for tidsregistrering.
Medarbejderen vil herefter ikke længere fremgå i oversigten under Arbejdstid.
Er der en guide til medarbejderne omkring hvordan de registrere arbejdstid i medarbejderapp'en?
Er der en guide til medarbejderne omkring hvordan de registrere arbejdstid i medarbejderapp'en?
Ja, de kan finde guiden her.
Hvordan sletter jeg arbejdstidsregistreringer?
Hvordan sletter jeg arbejdstidsregistreringer?
1. Gå til fanen Registreringer, og vælg underfanen Arbejdstid. Tryk Slet alle.
2. Her kan du vælge, om alle registreringer skal slettes – også bagud i tid – ved at sætte kryds i Slet også tilbage i tid, eller om sletningen kun skal gælde fra indeværende uge og frem.
Arbejdstidsskabeloner
Kan man sætte arbejdstidsskabelonen til at gælde for tidligere uger?
Kan man sætte arbejdstidsskabelonen til at gælde for tidligere uger?
Nej, den gælder kun fremadrettet.
Hvorfor kan jeg kun se tidsregistreringer fra skabelonen 2 uger frem på medarbejderen?
Hvorfor kan jeg kun se tidsregistreringer fra skabelonen 2 uger frem på medarbejderen?
Tidsregistreringen vises kun for nuværende uge og én uge frem – systemet indsætter skabelonen løbende.
Hvordan laver jeg en anden arbejdstidsskabelon på en bestemt medarbejder?
Hvordan laver jeg en anden arbejdstidsskabelon på en bestemt medarbejder?
1. Gå til den konkrete medarbejder og klik på fanen Arbejdstid.
2. Slet de nuværende indtastninger for den aktuelle uge og tryk på Gem uge. Klik derefter på Næste uge, slet indtastningerne, og tryk igen på Gem uge.
3. Sørg for, at du står på den uge, hvor arbejdsskabelonen skal gælde fra, og klik på knappen Skabelon.
4. Klik på Opret skabelon til medarbejder.
5. Indtast den ønskede skabelon og tryk på Gem skabelon.
6. Opdatér siden for at se, at skabelonen nu er tilknyttet medarbejderen.
Hvordan fjerner jeg skabelonen helt fra en enkelt medarbejder?
Hvordan fjerner jeg skabelonen helt fra en enkelt medarbejder?
1. Gå til den konkrete medarbejder og klik på fanen Arbejdstid.
2. Slet de nuværende indtastninger for den aktuelle uge og tryk på Gem uge. Klik derefter på Næste uge, slet indtastningerne, og tryk igen på Gem uge.
3. Sørg for, at du står på den uge, hvor arbejdsskabelonen skal gælde fra, og klik på knappen Skabelon.
4. Klik på Ingen skabelon til medarbejder.
5. Herefter vil medarbejderen ikke længere have en arbejdstidsskabelon tilknyttet.
Kan medarbejderne selv oprette deres arbejdstidsskabelon?
Kan medarbejderne selv oprette deres arbejdstidsskabelon?
Ja, medarbejderne kan selv oprette og tilpasse deres unikke arbejdstidsskabelon direkte i medarbejderappen.