Opsig medarbejder og feriepenge

Hvordan opsiger du en medarbejder og afregner feriepenge

Thomas Qvist avatar
Skrevet af Thomas Qvist
Opdateret over en uge siden

Hvis du har en medarbejder, der stopper og ikke længere skal have løn, skal de opsiges. Dette betyder, at vi afmelder dem hos Skat og beregner eventuelle opsparede feriepenge, som de skal have for opsparet ferie med løn, såfremt de har det.

  1. Find og opsig medarbejderen. Det gør du under 'Medarbejder' -> 'Ansættelse'

2. Vælg dato for sidste lønningsdag

Du skal vælge den dato, hvor medarbejderen skal have løn for sidste gang.

3. Ferie udregnes og udbetales automatisk og kan ses på lønsedlen:

Salary beregner automatisk eventuelt opsparet ferie og sørger for at tilføje det til lønsedlen og indberette til e-indkomst. Hvis medarbejderen har ferie med løn og ferietillæg, så bliver eventuelt opsparet ferietillæg tilbageført, da ferieloven siger, at fratrædende medarbejdere skal have 12,5% feriepenge af den opsparede ferie istedet. 

4. Betalingen til feriekonto kan ses under overførsler med den korrekte dato under overførsler

5. Opsig efter lønnen er kørt

Hvis du opsiger din medarbejder efter at have kørt løn, laver vi en opsigelseskørsel, der kun indeholder medarbejderens feriepenge. Den skal godkendes, før vi indberetter til feriekonto. Lønnen kan findes i oversigten over lønkørsler. 

Er du stadig i tvivl om, hvordan du skal gøre i Salary? Så se denne videoguide:

Besvarede dette dit spørgsmål?