Spring videre til hovedindholdet

Sådan registreres (og godkendes) timer for timelønnede medarbejdere

Læs om mulighederne for tidsregistrering af timelønnede medarbejdere og hvordan du godkender de timer, medarbejderne har registreret

Sofie Vestergaard avatar
Skrevet af Sofie Vestergaard
Opdateret for over 2 uger siden

I Salary har du mulighed for at registrere timer på tre forskellige måder: simpelt, detaljeret og komme-/gå-tider.

Hvis du har Basic- eller Premium-pakken, kan dine medarbejdere også selv registrere deres timer direkte i medarbejderappen – hvorefter du blot skal godkende dem.

  • Læs hvordan du registrere timer her.

  • Læs hvordan du godkender timer her.

  • Læs mere om medarbejderappen her.

  • Læs vores FAQ om tidregistrering her.

Typer af tidsregistrering:

  • Simpel registrering: Du angiver det samlede antal timer og arbejdsdage for hele måneden.

  • Detaljeret registrering: Timer registreres dag for dag, med mulighed for at angive specifikke datoer og antal timer.

  • Komme- og gå-tider: Medarbejderen registrerer sine faktiske møde- og sluttider pr. dag, hvilket giver høj detaljeringsgrad og mulighed for automatisk tillægsberegning. Derudover kan medarbejderen ligeledes registrere pauser.

Skift type af tidsregistrering

Du kan skifte mellem de forskellige typer af tidsregistrering ved at trykke på slideren øverst til højre under Tidsregistrering. Bemærk, at hvis der allerede er registreret timer for perioden, skal disse slettet først, før du kan ændre registreringstypen.


Sådan registrerer du timer på medarbejderen

Simpel tidsregistrering

🔗

1. Gå til fanen Medarbejdere, find den relevante medarbejder, og klik på Fanen Tidsregistrering.

2. Udfyld følgende felter:

Vælg periode: Hvis du registrerer løn for den aktuelle måned, behøver du ikke ændre noget.
Hvis du derimod skal oprette løn for en tidligere periode, kan du vælge den ønskede periode i drop-down-menuen.

Antal timer: Over feltet vises timebeløbet. Indtast det samlede antal timer medarbejderen har arbejdet.
Har medarbejderen flere timesatser, kan du også registrere timer på disse. Læs mere om oprettelse af flere timesatser her.

Antal dage: Indtast det samlede antal arbejdsdage medarbejderen har arbejdet i perioden.
Du kan alternativt sætte flueben i Benyt standard antal dage, hvis du vil bruge det antal arbejdsdage, systemet automatisk beregner for perioden.

Genbrug timer og dage: Denne bruges kun, hvis man ønsker, at den tager samme timeantal hver måned automatisk.

Når alle felter er udfyldt, klik på Gem ændringer.

Eksempel på medarbejder med flere timesatser.

Detaljeret tidsregistrering

🔗

1. Gå til fanen Medarbejdere, find den relevante medarbejder, og klik på Fanen Tidsregistrering.

2. Klik på Registrér tid

3. Udfyld følgende felter:

Dato: Vælg den dato timerne skal registreres for

Antal timer: Angiv de timer medarbejderen skal have løn for. OBS! Der kan maksimalt registreres 24 timer pr. dag.

Type: Som standart vil denne være alm. timeløn. Har medarbejderen flere timesatser, kan du også registrere timer på disse ved at vælge dem i drop-down menuen. Læs mere om oprettelse af flere timesatser her.

Når alle felter er udfyldt, klik på Gem ændringer.

Registrering af komme og gå tider

🔗

1. Gå til fanen Medarbejdere, find den relevante medarbejder, og klik på Fanen Tidsregistrering.

2. Klik på Registrér tid

3. Udfyld følgende felter:

Dato: Vælg den dato timerne skal registreres for

Start/slut: Angiv hvornår medarbejderen er kommet og gået.

Pause: Angiv pause, hvis denne er selvbetalt.

Type: Som standart vil denne være alm. timeløn. Har medarbejderen flere timesatser, kan du også registrere timer på disse ved at vælge dem i drop-down menuen. Læs mere om oprettelse af flere timesatser her.

Når alle felter er udfyldt, klik på Gem ændringer.

💡TIP: Kan du ikke se felterne Start og Slut?
Så skal funktionen aktiveres under Avancerede indstillinger.
Se hvordan du gør her.


Sådan godkender du timer registreret af medarbejderen

Hvis du bruger medarbejderappen til timeregistrering, skal du blot godkende de timer, som medarbejderen registrerer. Alternativt kan du vælge, at timerne autogodkendes, hvilket sparer tid i den daglige administration.

Med appen får du en detaljeret registrering af medarbejdernes timer og pauser – og du kan nemt få et samlet overblik ved at hente Timeregistreringsrapporten.

Gør du endnu ikke brug af medarbejderappen?
Læs mere om, hvordan den fungerer her.


Guide:

1. Gå til fanen Registrering, og vælg derefter Tidsregistrering. Her vises de timer, der afventer godkendelse. Klik på Godkend timer for at godkende de registrerede timer.

2. Klik på ikonet ud for medarbejderen for at få et detaljeret overblik over dennes registrerede timer.

3. For at godkende alle medarbejderes timer på én gang, gå til fanen Registrering og derefter Afventer godkendelse. Klik på Godkend alle tidsregistreringer for at godkende samtlige timer.

4. Hvis du vil trække en rapport over tidsregistreringer for indeværende måned gå til VirksomhedRapporter. Vælg Tidsregistreringer i drop-down-menuen. Angiv perioden, så den matcher indeværende måned, og klik på Hent Excel.

5. Rapporten er opdelt i to faner: Detaljerede tidsregistreringer og Simple tidsregistreringer.


FAQ

Generelt

Hvordan fungerer pause, når man bruger komme og gå tider?

🔗

Hvis medarbejderne ikke har betalt pause, skal pausen registreres, hvis du bruger fra- og til-tider i tidsregistreringen.

Bruger du samtidig tidsbestemte løntillæg, der automatisk tilføjes, er det vigtigt at være opmærksom på, hvornår pausen placeres, da det har betydning for, hvordan systemet beregner tillægget.

Som standard beregnes pausen i slutningen af tidsregistreringen.

Eksempel: En registrering fra kl. 12:00 til 18:00 med 30 minutters pause tolkes som arbejdstid fra 12:00 til 17:30.

Hvis du aktiverer funktionen Placér pauser i tidsregistreringer ved starttidspunktet, vendes logikken:
Samme registrering vil i så fald blive fortolket som arbejdstid fra 12:30 til 18:00. Se hvordan du aktivere Placér pauser i tidsregistreringer ved starttidspunktet her.

Hvordan trækker jeg en rapport over tidsregistreringer?

🔗

1. Gå til VirksomhedRapporter. Vælg Tidsregistreringer i drop-down-menuen. Angiv perioden du ønsker at trække data for, og klik på Hent Excel.

2. Rapporten er opdelt i to faner: Detaljerede tidsregistreringer og Simple tidsregistreringer.

Opsætning

Hvordan opsætter jeg systemet til at registrere komme og gå tider?

🔗

Hvis timerne skal registreres som komme og gå tider, skal du slå indstillingen til i avancerede indstillinger. Gå til Avancerede indstillinger via dette link. Slå indstillingen Registrér timer med fra/til i stedet for antal til, scroll ned i bunden af siden og tryk Gem ændringer.

Hvordan skifter jeg til detaljeret/simpel tidsregistrering?

🔗

Du kan skifte mellem de forskellige typer af tidsregistrering ved at trykke på slideren øverst til højre under Tidsregistrering. Bemærk, at hvis der allerede er registreret timer for perioden, skal disse slettet først, før du kan ændre registreringstypen.

Hvordan sørger jeg for, at pausen fratrækkes i starten af en vagt og ikke i slutningen?

🔗

Som standard beregnes pausen i slutningen af tidsregistreringen.

Eksempel: En registrering fra kl. 12:00 til 18:00 med 30 minutters pause tolkes som arbejdstid fra 12:00 til 17:30.

Hvis du aktiverer funktionen Placér pauser i tidsregistreringer ved starttidspunktet, vendes logikken:
Samme registrering vil i så fald blive fortolket som arbejdstid fra 12:30 til 18:00.

Gå til avancerede indstillinger via dette link. Slå Placér pauser i tidsregistreringer ved starttidspunktet til, scroll ned og tryk Gem ændringer.

Kan man indstille systemet til automatisk at skrive det samme antal timer ind hver måned, så man ikke skal skrive det manuelt?

🔗

Hvis du ønsker, at timerne automatisk gentages her måned, kan du bruge knappen Genbrug timer og dage. Når denne er slået til, vil det samme timeantal blive registreret hver måned.

Gå til fanen Medarbejdere, find den relevante medarbejder, og klik på Fanen Tidsregistrering. Slå Genbrug timer og dage til og tryk Gem ændringer.

Medarbejderappen

Hvorfor kan min medarbejder ikke registrere timer i medarbejderappen?

🔗

Hvis din medarbejder ikke kan registrere timer i appen, skyldes det, at vedkomne har simpel tidsregistrering.

Gå til fanen Medarbejdere, find den relevante medarbejder, og klik på Fanen Tidsregistrering. Tryk på knappen Skift til detaljeret i den gule bjælke.

Bemærk, at hvis der allerede er registreret timer for perioden, skal disse slettet først, før du kan ændre registreringstypen.

Hvordan registrere medarbejderen timer i medarbejderappen?

Du kan sende medarbejderen denne guide.

Besvarede dette dit spørgsmål?