Spring videre til hovedindholdet

Alt om Swipe – Løbende lønudbetaling i Salary

Læs om hvordan Swipe funktionen virker samt hvordan du sætter den op.

Sofie Vestergaard avatar
Skrevet af Sofie Vestergaard
Opdateret over en uge siden

OBS! Kræver enten basic- eller premiumpakken. Du kan altid opgradere til Premium eller tilkøbe modulet under Virksomhed → Prispakker.

Prisen pr. Swipe på Basic er 10 kr. mens Swipe på Premium er gratis.

Swipe er Salarys løsning til virksomheder, der ønsker at give deres medarbejdere større fleksibilitet i forhold til lønudbetaling. I stedet for at vente på den faste lønudbetaling ved månedens udgang, kan medarbejderen – via Salarys medarbejderapp – anmode om at få løn eller optjente timer udbetalt før tid. Når Swipet er godkendt, får medarbejderen beløbet udbetalt indenfor 2 bankdage.

Når Swipe er aktiveret, kan du som arbejdsgiver tilpasse en række indstillinger, der gør håndteringen nemmere:

  • Automatisk godkendelse af timer og udbetalinger

  • Begrænsning på beløb, der kan anmodes om pr. medarbejder

  • Godkendelsesflow, så du kun manuelt skal håndtere større anmodninger

Dette gør det muligt at tilbyde fleksible lønudbetalinger uden at skabe ekstra administrativt arbejde.

Sådan fungerer Swipe for medarbejderen

Efter medarbejderen har registreret timer på en ikke-godkendt lønkørsel, kan vedkommende logge ind i medarbejderappen og anmode om udbetaling af det optjente beløb.

Vigtigt: Medarbejderen kan kun anmode om udbetaling af optjent nettoløn – aldrig mere. Dette forhindrer, at der udbetales beløb, der skattemæssigt kunne betragtes som lån.


Opsætning af Swipe

Før du begynder skal du sikre dig, at du har en Overførselsservice-aftale, ellers vil du ikke få knappen frem.

Guide

1. Gå til fanen VirksomhedOverførsler, og klik på Swipe


2. Slå Swipe til.

3. Tag stilling til følgende indstillinger:

Slå autogodkendelse til: Medarbejderes Swipes bliver ikke sendt til godkendelse.
Du kan angive et maksimumbeløb, så alle beløb over grænsen stadig kræver godkendelse.

Type af medarbejder: Vælg, hvilke typer medarbejdere der må bruge Swipe (fx funktionærer, timelønnede m.m.). Du kan senere tilpasse indstillingerne til hvilke medarbejdere der kan Swipe. Se hvordan du gør her.

Slå autogodkendelse af timer til: Timelønnede kan kun swipe, hvis de har godkendte timer. Med denne indstilling godkendes alle timer automatisk.

Slå medarbejdergebyr til: Hvis du ønsker at medarbejderen betaler for at bruge Swipe, kan du slå et gebyr til.

  • Vælg om gebyret skal trækkes pr. lønperiode eller pr. Swipe

  • Beløbet kan angives i kr. eller som en procent af Swipet

  • Medarbejderen ser kun det tilgængelige beløb efter fratrukket gebyr

  • Du kan sætte et maksimum for gebyret, så det aldrig overstiger et bestemt beløb

📝 Eksempel: Har medarbejderen 1.000 kr. i nettoløn og et gebyr på 50 kr., kan vedkommende swipe 950 kr.

Tidspunkt for Swipe-notifikation: Vælg tidspunkt (klokkeslæt), hvor notifikationer om ikke-godkendte Swipes sendes. Gå til VirksomhedLønNotifikationer for at slå notifikationen til.

Sørg for der altid er en lønkørsel for dags dato: Aktiver denne funktion, hvis du vil sikre, at der altid er en aktiv lønkørsel – også ved skæve perioder. Det betyder, at en ny lønkørsel starter automatisk, når den forrige periodes slutdato er nået.
Bemærk: Det kan medføre to åbne lønkørsler samtidig.

Klik herefter Gem ændringer.


Godkendelse af Swipe

Hvis du ikke har aktiveret automatisk godkendelse af swipes, skal alle anmodninger godkendes manuelt.

Et swipe bliver ikke overført, før det er blevet godkendt. Når et swipe er godkendt, igangsættes overførslen automatisk, og beløbet vil som udgangspunkt være tilgængeligt på medarbejderens konto inden for 2 bankdage.

Eksempel: Hvis du godkender et swipe mandag aften, vil medarbejderen som regel modtage pengene onsdag morgen.

For at godkende et Swipe, skal du gå til fanen Registreringer → Swipe. Her får du et overblik over alle anmodninger, der afventer godkendelse. Klik på Godkend nu ud for det enkelte swipe for at godkende udbetalingen.


FAQ

Hvordan sletter jeg et Swipe?

🔗

Hvis et Swipe endnu ikke er godkendt, kan du slette det. For at slette et Swipe, skal du gå til fanen Registreringer → Swipe. Her får du et overblik over alle anmodninger, der afventer godkendelse. Klik på blyanten ud fra Swipet for at slette den.

Kan jeg se tidligere udbetalte Swipes?

🔗

Ja, gå til fanen Registreringer → Swipe og klik Vis Historik. Her kan du se alle tidligere Swipes.

Kan jeg undtage bestemte medarbejdere for at kunne Swipe?

🔗

1. Ja, gå fanen Registreringer → Swipe og klik på Medarbejdere.


2. Her kan du se en oversigt over alle medarbejdere, der har mulighed for at bruge Swipe, og vælge for hver enkelt, om de skal have adgang til Swipe eller ej.

Kan jeg udbetale Swipe, selvom der ikke er dækning på kontoen?

🔗

Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at få finansiering til Swipe-udbetalinger via Salary. Det betyder, at du som arbejdsgiver skal sikre, at der er dækning på virksomhedens konto, når en Swipe-anmodning godkendes.

Hvis der ikke er tilstrækkelig likviditet, vil overførslen blive afvist af banken, og du skal selv sørge for at udbetale beløbet manuelt til medarbejderen.

Er du i tvivl, om der er likviditet til at tilbyde Swipe, kan du:

  • Sætte autogodkendelsesgrænsen til 0 kr.

  • Kun manuelt godkende de Swipes, du ved, der er dækning til

Vær dog opmærksom på, at dette kan give medarbejderne en mindre god oplevelse, da de ikke har vished om, hvornår deres Swipe bliver godkendt og udbetalt.

Hvordan Swiper medarbejderen i appen?

Du kan sende denne guide til medarbejderen.

Besvarede dette dit spørgsmål?