Spring videre til hovedindholdet

Udlægshåndtering (automatisk)

Læs om hvordan du automatisk kan bogføre udlæg inkl. kvittering og udbetale udlæg, via medarbejderappen

Sofie Vestergaard avatar
Skrevet af Sofie Vestergaard
Opdateret i går

OBS! Kræver enten premiumpakken eller tilkøb. Du kan altid opgradere til Premium eller tilkøbe modulet under Virksomhed → Prispakker.

Med udlægsfunktionen i Salary kan du nemt håndtere medarbejderudlæg – helt automatisk. Medarbejdere kan uploade kvitteringer og bilag direkte fra medarbejderappen, hvorefter du kan godkende dem til både udbetaling og bogføring i næste lønkørsel.

Med udlængshåndtering kan dine medarbejdere uploade kvitteringer for udlæg fra medarbejderappen, så du nemmere kan få indsamlet alle kvitteringer til din bogholder og udbetale private udlæg gennem næste lønkørsel.

Medarbejderen uploader kvitteringen fra sin telefon, og du får overblik over alle udlæg ét sted. Når du har godkendt et udlæg, bliver det automatisk:

  • Tilføjet til medarbejderens næste løn

  • Klar til bogføring i regnskabet

Bemærk: Udlæg bliver ikke bogført eller udbetalt, før de er godkendt.

💡TIP: Gør du ikke brug af medarbejderappen endnu? Læs om funktionerne her. Hvis du gerne vil vide hvordan medarbejderne opretter udlæg i appen, kan du læse om det her.

I denne artikel kan du læse om:


Slå udlægsfunktionen til

Når du har opgraderet til Premium-pakken eller tilkøbt modulet via Virksomhed → Prispakker, skal du aktivere funktionen "slå udlæg til" under Registreringer → Udlægsoverblik.


Godkend udlæg i Salary fra medarbejdere

Alle udlæg, som medarbejdere sender til godkendelse, samles under Registrering → Udlægsoverblik. Her kan du som leder eller bogholder nemt:

  • Gennemgå og kontrollere udlæg

  • Redigere oplysninger og bilag

  • Godkende udlæg til løn og bogføring

  • Eller sende dem retur til medarbejderen, hvis der er fejl eller mangler, du ikke selv kan rette

Når du klikker på et udlæg, får du adgang til alle detaljer:

  • Du kan se og redigere informationer

  • Hente og gennemgå vedhæftede bilag

  • Godkende udlægget, så det medtages i næste lønkørsel og bliver bogført

Har du godkendt et udlæg ved en fejl, kan godkendelsen nemt fjernes igen – indtil lønnen er kørt.

Vigtigt: Når lønnen er kørt, og udlægget er både udbetalt og bogført, vil det blive arkiveret under Historik. Herfra kan det ikke længere redigeres eller tilbageføres.


Guide:

1. Gå til fanen RegistreringerUdlægsoverblik. Klik på det ønskede bilag for at se flere oplysninger.

2. Du kan nu se alle detaljer om udlægget og foretage redigeringer.
Når du har redigeret eller godkendt udlægget, klik på Gem ændringer.

3. Når udlægget er godkendt, vises det som Godkendt i oversigten, indtil det bliver udbetalt med lønnen. Du har også mulighed for at godkende udlæg direkte fra oversigten.


FAQ

Kan jeg ændre udlægskategorierne og konti de bogføres på?

🔗

Ja, I Salary kan du selv vælge, hvor de forskellige udlægskategorier skal bogføres.

Du har mulighed for at:

  • Oprette dine egne udlægskategorier, så de passer til virksomhedens behov

  • Mappe hver kategori til den ønskede bogføringskonto, så udlæg automatisk placeres korrekt i regnskabet.


Guide:

1. Gå til fanen RegistreringerUdlægsoverblik, og klik på Udlægskategorier.


2. Ud for de eksisterende kategorier kan du vælge at redigere eller slette dem.
Klik på Tilføj udlægskategori for at oprette en ny.


3. Udfyld følgende felter:

Beskrivelse: Angiv navnet på kategorien.

Bogføringskonto: Vælg den konto, bilag i denne kategori skal bogføres på.

Rækkefølge: Angiv et tal, der bestemmer placeringen i drop-down-menuen.

Klik på Gem ændringer for at gemme din nye eller redigerede kategori.

Hvordan bogfører jeg udlæg betalt med firmakort på separate konti?

🔗

Nogle virksomheder benytter firmakort, der er knyttet til en separat bankkonto. For at understøtte dette, giver Salary dig nu mulighed for at bogføre udlæg som betalt via en anden konto end virksomhedens primære erhvervskonto (som normalt bruges til udbetaling af løn).

Som standard bogføres udlæg via virksomhedens hoved konto, men du kan nu vælge en specifik bogføringskonto pr. medarbejder.


Guide:

1. Gå til Registreringer → Udlægsoverblik, og klik på knappen Udlægskategorier.

2. Scroll ned til sektionen Firmakortkonto per medarbejder.
Find den eller de medarbejdere, hvis udlæg skal bogføres på en separat firmakonto, og klik på redigeringsknappen ud for navnet.

3. Vælg den ønskede bogføringskonto i dropdown-menuen, og klik på Gem.

4. Fremadrettet vil udlæg betalt med firmakort for den pågældende medarbejder blive bogført på den valgte konto.

Kan jeg sætte udlæg til automatisk at blive godkendt?

🔗

1. Ja. Gå til fanen RegistreringerUdlægsoverblik. Klik på Indstillinger.

2. Slå Autogodkendelse for udlæg til.

  • Du kan evt. angive en grænse for autogodkendelse – det vil sige, at udlæg over det angivne beløb automatisk sendes til manuel godkendelse.

Klik på Gem ændringer for at gemme indstillingerne.

Hvordan kan jeg hente en rapport over alle bogførte udlægsbilag?

🔗

1. Ja. Gå til fanen RegistreringerUdlægsoverblik. Klik på Rapport.

2. Du kan vælge mellem to typer eksport:

  • En bogføringsrapport, der viser alle udlæg i perioden

  • En ZIP-fil, som indeholder både udlægsfiler og de tilhørende bogføringsbilag

Kan jeg udbetale udlægget med det samme?

🔗

Ja, det er muligt at slå funktionen Ekspresoverførsler til, som giver mulighed for at udbetale beløbet indenfor 2 bankdage.


Guide:

1. Gå til fanen Virksomhed -> Overførsler og klik på Swipe.

2. Slå ekspresoverførsler til.

3. Gå til fanen RegistreringerUdlægsoverblik. Når en medarbejder opretter et udlæg i appen, kan vedkommende anmode om ekspresudbetaling.
I udlægsoverblikket vil det fremgå, om der er ønsket ekspresudbetaling for det enkelte udlæg.

Hvis ekspresudbetaling ikke er mulig, kan du klikke på redigeringsikonet og slå ekspresudbetaling fra, før du godkender udlægget.

Besvarede dette dit spørgsmål?