Spring videre til hovedindholdet

Ret fejl på en gennemført lønseddel

Hvis du har lavet fejl på lønsedlen kan du rette det på forskellige måder, alt efter hvad fejlen består af

Veronika avatar
Skrevet af Veronika
Opdateret over en uge siden

Herunder finder du de mest typiske fejl og hvordan du retter dem.

Tilføjelser

Medarbejderen har fået for lidt udbetalt/ medarbejderen skal have en ekstra udbetaling (INDEVÆRENDE MÅNED).

🔗

Hvis du har glemt at tilføje timer eller andre oplysninger, som har medført, at medarbejderen har fået for lidt i løn, kan du oprette en ekstraordinær lønkørsel og udbetale det manglende beløb via bonusfunktionen for den pågældende måned.



Guide:

Ekstraordinær løn

Start med at oprette en ekstraordinær lønkørsel for denne måned. Har du styr på, hvordan man opretter lønkørslen, kan du gå direkte til næste trin via dette link.

1. Gå til fanen Løn og klik på Opret ekstraordinær løn.

2. For at oprette den korrekte lønkørsel skal man sikre sig at:

Vælge korrekt løncyklus for at kunne vælge medarbejderen. (klik for at læse mere)

Som udgangspunkt er løncyklussen sat til "per måned". Hvis du har medarbejdere med en anden lønperiode (f.eks. forskudt måned), skal du vælge den korrekte cyklus i dropdown-menuen. Bemærk, at medarbejdere og perioder, der ikke matcher den valgte løncyklus, ikke vil blive vist i oversigten.

Vælge den lønperiode lønnen skal gælde for. (klik for at læse mere)

Vælg den lønperiode, du ønsker at udbetale løn for. Sørg for, at den valgte periode stemmer overens med den løn, der skal køres.

Vælge den/de relevante medarbejdere (klik for at læse mere)

Vælg de medarbejdere, der skal indgå i lønkørslen, ved at klikke på dem i listen. Bemærk, at du ikke kan tilføje flere medarbejdere, efter lønkørslen er oprettet, så sørg for at vælge alle relevante medarbejdere fra starten.

3. Når medarbejderen(e) valgt, klik på knappen Start ekstraordinær lønkørsel.

Opret bonus

4. Opret en bonus. Gå til den konkrete medarbejder, klik på Giv bonus.

5. Klik på Opret bonus.

6. Udfyld følgende:

Udbetalingsdato: Skal ikke rettes.

Beløb for bonus: Angiv det samlede beløb for bonussen. Alternativt kan du indstille systemet til at bruge sats og antal i stedet for et fast beløb. Se hvordan du aktiverer denne funktion her.

Type: Almindelig bonus.

Pension: Hvis medarbejderen har pensionsordning, kan du her vælge, om bonussen skal inkluderes i pensionsgrundlaget.

Med ferieberettiget løn: Angiv om bonussen skal indgå i den ferieberettigede løn og dermed udløse evt. feriepenge.

Tekst på lønseddel: Indtast den tekst, der skal vises på medarbejderens lønseddel i forbindelse med beløbet.

Når alle felter er udfyldt, klik på Gem ændringer.

7. Når du har oprettet bonussen, skal du gå til fanen Løn og klikke på den relevante Ekstraordinære lønkørsel.

8. Hvis man ikke bruger overførselsservice (automatisk betaling), kan man blot trykke Godkend for at afslutte.

Bruger man overførselsservice, skal man vælge mellem automatisk eller manuel overførsel. Ved automatisk udbetaling vælges Skift til overførselsservice – lønnen udbetales inden for 2 bankdage.

OBS: Ændre IKKE dispositionsdatoen, da den styrer hvilken måned lønnen indberettes til SKAT.

Vigtigt:

  • Godkender man før kl. 10.00, overføres pengene næste bankdag.

  • Godkender man efter kl. 10.00, sker overførsel inden for 2 bankdage.

  • Ved udbetaling via NemKonto er deadline for godkendelse dog kl. 08.00.

Medarbejderen har fået for lidt udbetalt/ medarbejderen skal have en ekstra udbetaling (TIDLIERE MÅNEDER)

🔗

Hvis du har glemt at tilføje timer eller andre løndele, som har medført, at medarbejderen har fået for lidt i løn, kan du oprette en ekstraordinær lønkørsel og udbetale det manglende beløb via bonusfunktionen for den pågældende måned.

Husk at sætte udbetalingsdato for bonussen til den samme måned som den pågældende ekstraordinære lønkørsel.



Guide:

Ekstraordinær løn

Start med at oprette en ekstraordinær lønkørsel for den måned lønnen skulle have været udbetalt. Har du styr på, hvordan man opretter lønkørslen, kan du gå direkte til næste trin via dette link.

1. Gå til fanen Løn og klik på Opret ekstraordinær løn.

2. For at oprette den korrekte lønkørsel skal man sikre sig at:

Vælge korrekt løncyklus for at kunne vælge medarbejderen. (klik for at læse mere)

Som udgangspunkt er løncyklussen sat til "per måned". Hvis du har medarbejdere med en anden lønperiode (f.eks. forskudt måned), skal du vælge den korrekte cyklus i dropdown-menuen. Bemærk, at medarbejdere og perioder, der ikke matcher den valgte løncyklus, ikke vil blive vist i oversigten.

Vælge den lønperiode lønnen skal gælde for. (klik for at læse mere)

Vælg den lønperiode, du ønsker at udbetale løn for. Sørg for, at den valgte periode stemmer overens med den løn, der skal køres.

Vælge den/de relevante medarbejdere (klik for at læse mere)

Vælg de medarbejdere, der skal indgå i lønkørslen, ved at klikke på dem i listen. Bemærk, at du ikke kan tilføje flere medarbejdere, efter lønkørslen er oprettet, så sørg for at vælge alle relevante medarbejdere fra starten.

3. Når medarbejder(e) valgt, klik på knappen Start ekstraordinær lønkørsel.

Bonus

4. Opret en bonus. Gå til den konkrete medarbejder, klik på Giv bonus.

5. Klik på Opret bonus.

6. Udfyld følgende:

Udbetalingsdato: Vælg samme måned som den ekstraordinære lønkørsel.

Beløb for bonus: Angiv det samlede beløb for bonussen. Alternativt kan du indstille systemet til at bruge sats og antal i stedet for et fast beløb. Se hvordan du aktiverer denne funktion her.

Type: Vælg Almindelig løn.

Pension: Hvis medarbejderen har pensionsordning, kan du her vælge, om bonussen skal inkluderes i pensionsgrundlaget.

Med ferieberettiget løn: Angiv om bonussen skal indgå i den ferieberettigede løn og dermed udløse evt. feriepenge.

Tekst på lønseddel: Indtast den tekst, der skal vises på medarbejderens lønseddel i forbindelse med beløbet.

Når alle felter er udfyldt, klik på Gem ændringer.

7. Når du har oprettet bonussen, skal du gå til fanen Løn og klikke på den relevante Ekstraordinære lønkørsel.

8. Hvis man ikke bruger overførselsservice (automatisk betaling), kan man blot trykke Godkend for at afslutte.

Bruger man overførselsservice, skal man vælge mellem automatisk eller manuel overførsel. Ved automatisk udbetaling vælges Skift til overførselsservice – lønnen udbetales inden for 2 bankdage.

OBS: Ændre IKKE dispositionsdatoen, da den styrer hvilken måned lønnen indberettes til SKAT.

Vigtigt:

  • Godkender man før kl. 10.00, overføres pengene næste bankdag.

  • Godkender man efter kl. 10.00, sker overførsel inden for 2 bankdage.

  • Ved udbetaling via NemKonto er deadline for godkendelse dog kl. 08.00.

Medarbejderen har ikke betalt ATP

🔗

Hvis du fejlagtigt ikke har betalt ATP, kan du oprette en ekstraordinær lønkørsel for hver måned og tilføje ATP via bonusfunktionen for hver måned.

Husk at sætte udbetalingsdato for ATP til den samme måned som den/de pågældende ekstraordinære lønkørsel(er).



Guide:

Ekstraordinær løn

Start med at oprette en ekstraordinær lønkørsel for den/de måned(er)ATP skulle have været udbetalt. Har du styr på, hvordan man opretter lønkørslen, kan du gå direkte til næste trin via dette link.

1. Gå til fanen Løn og klik på Opret ekstraordinær løn.

2. For at oprette den korrekte lønkørsel skal man sikre sig at:

Vælge korrekt løncyklus for at kunne vælge medarbejderen. (klik for at læse mere)

Som udgangspunkt er løncyklussen sat til "per måned". Hvis du har medarbejdere med en anden lønperiode (f.eks. forskudt måned), skal du vælge den korrekte cyklus i dropdown-menuen. Bemærk, at medarbejdere og perioder, der ikke matcher den valgte løncyklus, ikke vil blive vist i oversigten.

Vælge den lønperiode lønnen skal gælde for. (klik for at læse mere)

Vælg den lønperiode, du ønsker at udbetale løn for. Sørg for, at den valgte periode stemmer overens med den løn, der skal køres.

Vælge den/de relevante medarbejdere (klik for at læse mere)

Vælg de medarbejdere, der skal indgå i lønkørslen, ved at klikke på dem i listen. Bemærk, at du ikke kan tilføje flere medarbejdere, efter lønkørslen er oprettet, så sørg for at vælge alle relevante medarbejdere fra starten.

3. Når medarbejder(e) valgt, klik på knappen Start ekstraordinær lønkørsel.

Tilføj ATP

4. Sørg for, at Flere bonustyper er slået til under Avancerede indstillinger.
Du kan aktivere det via dette link.

5. Opret en bonus. Gå til den konkrete medarbejder, klik på Giv bonus.

6. Klik på Opret bonus.

7. Udfyld følgende:

Udbetalingsdato: Vælg samme måned som den ekstraordinære lønkørsel.

Type: Vælg ATP.

ATP-timer: Angiv det timeantal medarbejderen har arbejdet eller tast 0, så beregnes ATP-timerne automatisk ud fra det timetal, der allerede fremgår af den lønseddel, hvor ATP-posten tilføjes.

Når alle felter er udfyldt, klik på Gem ændringer.

Godkend lønkørsel

8. Når du har oprettet bonussen, skal du gå til fanen Løn og klikke på den relevante Ekstraordinære lønkørsel.

9. Tjek at ATP er på lønsedlen og godkend herefter lønkørslen. Hvis du bruger overførselsservice, kan du evt. efterfølgende skifte ATP til overførselsservice via denne guide .

Annullere tidligere løn

Medarbejderen skulle ikke have haft udbetalt løn (tilbageførsel af lønseddel)

🔗

Hvis du f.eks. har glemt at opsige en medarbejder eller udbetalt forkert løn, skal du tilbageføre lønsedlen. Dette gælder også ved rettelser eller sletning af indhold på en gennemført lønseddel. Tilføjelser kræver som regel ikke tilbageførsel.

Vigtigt at vide:
Kun indberetningen til eIndkomst tilbageføres – ikke evt. udbetalte beløb.

  • Bruger du Overførselsservice, stoppes fremtidige betalinger, hvis tilbageførslen sker før betalingsdato.

Eksempel:
Løn udbetalt i april → tilbageført 3. maj = fremtidige betalinger (fx ATP) stopper.

Når en lønseddel tilbageføres:

  • En ny lønkørsel med ny lønseddel oprettes med alle beløb i minus

  • Den fungerer som en almindelig lønseddel og faktureres som sådan


Guide:

1. Slå Tilbageførsel af lønsedler til Avancerede indstillinger, via dette link.

2. Gå til fanen Løn → find den relevante lønkørsel hvor lønnen fejlagtigt blev udbetalt under Tidligere lønkørsler, og klik ind.

3. Klik Tilbagefør lønsedler.

4. Marker de relevante medarbejdere → klik Tilbagefør valgte lønsedler.

5. En ekstraordinær lønkørsel med teksten "Tilbageførsel af lønkørsel" og minusbeløb oprettes. Klik ind og godkend den for at afslutte processen.

OBS: Skal du rette løn for samme måned, skal tilbageførslen først vises under Tidligere lønkørsler, før du går videre.

Skattekort

Medarbejderen skulle have hovedkort i stedet for bikort

🔗

Hvis en medarbejder ønsker at bruge et andet skattekort, skal lønsedlen tilbageføres og oprettes på ny – ændringen kan ikke foretages direkte på en allerede godkendt lønseddel.

Vigtigt at vide:
Kun indberetningen til eIndkomst tilbageføres – ikke evt. udbetalte beløb.

  • Bruger du Overførselsservice, stoppes fremtidige betalinger, hvis tilbageførslen sker før betalingsdato.

Eksempel:
Løn udbetalt i april → tilbageført 3. maj = fremtidige betalinger (fx ATP) stopper.

Når en lønseddel tilbageføres:

  • En ny lønkørsel med ny lønseddel oprettes med alle beløb i minus

  • Den fungerer som en almindelig lønseddel og faktureres som sådan


Guide:

Tilbagefør den pågældende lønseddel. Vent med at foretage yderligere, til tilbageførslen er gennemført og vises under Tidligere lønkørsler.

Tilbageførsel af lønseddel

Hvis du ved hvordan man gør dette, kan du springe videre til næste step.

1. Slå Tilbageførsel af lønsedler til Avancerede indstillinger, via dette link.

2. Gå til fanen Løn → find den relevante lønkørsel hvor lønnen fejlagtigt blev udbetalt under Tidligere lønkørsler, og klik ind.

3. Klik Tilbagefør lønsedler.

4. Marker de relevante medarbejdere → klik Tilbagefør valgte lønsedler.

5. En ekstraordinær lønkørsel med teksten "Tilbageførsel af lønkørsel" og minusbeløb oprettes. Klik ind og godkend den for at afslutte processen.

Vent med næste step til lønkørslen ligger under Tidligere lønkørsler.

Opret ekstraordinær lønkørsel

Hvis du ved hvordan man gør dette, kan du springe videre til næste step.


6. Gå til fanen Løn og klik på Opret ekstraordinær løn.

7. For at oprette den korrekte lønkørsel skal man sikre sig at:

Vælge korrekt løncyklus for at kunne vælge medarbejderen. (klik for at læse mere)

Som udgangspunkt er løncyklussen sat til "per måned". Hvis du har medarbejdere med en anden lønperiode (f.eks. forskudt måned), skal du vælge den korrekte cyklus i dropdown-menuen. Bemærk, at medarbejdere og perioder, der ikke matcher den valgte løncyklus, ikke vil blive vist i oversigten.

Vælge den lønperiode lønnen skal gælde for. (klik for at læse mere)

Vælg den lønperiode, du ønsker at udbetale løn for. Sørg for, at den valgte periode stemmer overens med den løn, der skal køres.

Vælge den/de relevante medarbejdere (klik for at læse mere)

Vælg de medarbejdere, der skal indgå i lønkørslen, ved at klikke på dem i listen. Bemærk, at du ikke kan tilføje flere medarbejdere, efter lønkørslen er oprettet, så sørg for at vælge alle relevante medarbejdere fra starten.

8. Når medarbejdere valgt, klik på knappen Start ekstraordinær lønkørsel.

Ret medarbejderens skattekort

9. Gå til fanen Medarbejdere og find den relevante medarbejder på listen.

10. Gå til Skattekort under medarbejderen.

Skattekort fremgår ikke af listen (klik for at udvide)

Hvis skattekortet ikke vises på listen, skal du anmode om et nyt: Vælg Hovedkort i dropdown-menuen, klik Anmod om nyt skattekort, vent 15–30 minutter, før det bliver tilgængeligt.

Hvis kortet stadig ikke vises, tjek om gyldighedsdatoen ligger inden for lønperioden. Hvis ikke, skal du redigere datoen (se vejledning under “Skattekortet fremgår af listen men kommer ikke på lønsedlen”).

Skattekort fremgår af listen men vises ikke på lønsedlen (klik for at udvide)

Hvis skattekortet er tilgængeligt, men ikke vises på lønsedlen, skyldes det ofte, at “Gyldigt fra”-datoen ligger efter lønperioden. Klik på firkanten med blyanten, vælg den sidste dato i den ønskede lønperiode. Hvis problemet fortsætter, kontakt support.

11. Hvis du ønsker at udbetale differencen automatisk, skal du følge næste step.
Hvis du vil udbetale differencen manuelt, kan du gå videre til dette step.

Gå til fanen Medarbejdere, vælg den relevante medarbejder og klik på Forskud/nettotræk.

12. Klik på Registrér forskud/nettotræk.

13. Registrer nettotrækket:

Hvornår skal forskuddet/nettotrækket trækkes fra lønnen? Vælg den dato, der passer med den periode for den nye lønseddel.

Beløb for forskud/nettotræk: Skriv nettobeløbet fra den første lønseddel.

Tekst på lønseddel: Skriv f.eks. "Allerede udbetalt".

Klik på Gem ændringer.

14. Nu bør nettotrækket fremgå her, og det vil blive vist på den nye lønseddel.

Godkendelse af lønkørslen

15. Gå til fanen Løn og klik på lønkørslen.

16. Tjek om hovedkortet nu fremgår af lønsedlen, og om lønsedlen ellers er identisk med den tidligere.

Eksempel på lønseddel med fradrag


17. Hvis man ikke bruger overførselsservice (automatisk betaling), kan man blot trykke Godkend for at afslutte.

Du bruger overførselsservice men ønsker at overføre differencen manuelt.

Godkend lønkørslen som den er, uden at klikke Skift til overførselsservice.

Skat og AM-bidrag

  • Er betalingsdatoen ikke overskredet, overføres det korrekte beløb automatisk.

  • Er der allerede betalt, vil du på et tidspunkt få den overskydende skat tilbage fra skattekontoen.

Du bruger overførselsservice men ønsker at overføre differencen automatisk.

Klik Skift til overførselsservice og godkend herefter lønkørslen.

Når lønkørslen er kørt igennem, skal du følge denne guide, hvis du ønsker at gøre nogle af de andre overførsler manuelle.

Vigtigt:

  • Godkender man før kl. 10.00, overføres pengene næste bankdag.

  • Godkender man efter kl. 10.00, sker overførsel inden for 2 bankdage.

  • Ved udbetaling via NemKonto er deadline for godkendelse kl. 08.00.

Medarbejderen skulle have haft bikort i stedet for hovedkort

🔗

Hvis en medarbejder ønsker at bruge et andet skattekort, skal lønsedlen tilbageføres og oprettes på ny – ændringen kan ikke foretages direkte på en allerede godkendt lønseddel.

Vigtigt at vide:
Kun indberetningen til eIndkomst tilbageføres – ikke evt. udbetalte beløb.

  • Bruger du Overførselsservice, stoppes fremtidige betalinger, hvis tilbageførslen sker før betalingsdato.

Eksempel:
Løn udbetalt i april → tilbageført 3. maj = fremtidige betalinger (fx ATP) stopper.

Når en lønseddel tilbageføres:

  • En ny lønkørsel med ny lønseddel oprettes med alle beløb i minus

  • Den fungerer som en almindelig lønseddel og faktureres som sådan


Guide:

Tilbagefør den pågældende lønseddel. Vent med at foretage yderligere, til tilbageførslen er gennemført og vises under Tidligere lønkørsler.

Tilbageførsel af lønseddel

Hvis du ved hvordan man gør dette, kan du springe videre til næste step.

1. Slå Tilbageførsel af lønsedler til Avancerede indstillinger, via dette link.

2. Gå til fanen Løn → find den relevante lønkørsel hvor lønnen fejlagtigt blev udbetalt under Tidligere lønkørsler, og klik ind.

3. Klik Tilbagefør lønsedler.

4. Marker de relevante medarbejdere → klik Tilbagefør valgte lønsedler.

5. En ekstraordinær lønkørsel med teksten "Tilbageførsel af lønkørsel" og minusbeløb oprettes. Klik ind og godkend den for at afslutte processen.

Vent med næste step til lønkørslen ligger under Tidligere lønkørsler.

Opret ekstraordinær lønkørsel

Hvis du ved hvordan man gør dette, kan du springe videre til næste step.


6. Gå til fanen Løn og klik på Opret ekstraordinær løn.

7. For at oprette den korrekte lønkørsel skal man sikre sig at:

Vælge korrekt løncyklus for at kunne vælge medarbejderen. (klik for at læse mere)

Som udgangspunkt er løncyklussen sat til "per måned". Hvis du har medarbejdere med en anden lønperiode (f.eks. forskudt måned), skal du vælge den korrekte cyklus i dropdown-menuen. Bemærk, at medarbejdere og perioder, der ikke matcher den valgte løncyklus, ikke vil blive vist i oversigten.

Vælge den lønperiode lønnen skal gælde for. (klik for at læse mere)

Vælg den lønperiode, du ønsker at udbetale løn for. Sørg for, at den valgte periode stemmer overens med den løn, der skal køres.

Vælge den/de relevante medarbejdere (klik for at læse mere)

Vælg de medarbejdere, der skal indgå i lønkørslen, ved at klikke på dem i listen. Bemærk, at du ikke kan tilføje flere medarbejdere, efter lønkørslen er oprettet, så sørg for at vælge alle relevante medarbejdere fra starten.

8. Når medarbejderen valgt, klik på knappen Start ekstraordinær lønkørsel.

Ret medarbejderens skattekort

9. Gå til fanen Medarbejdere og find den relevante medarbejder på listen.

10. Gå til Skattekort under medarbejderen.

Skattekort fremgår ikke af listen (klik for at udvide)

Hvis skattekortet ikke vises på listen, skal du anmode om et nyt: Vælg Bikort i dropdown-menuen, klik Anmod om nyt skattekort, vent 15–30 minutter, før det bliver tilgængeligt.

Hvis kortet stadig ikke vises, tjek om gyldighedsdatoen ligger inden for lønperioden. Hvis ikke, skal du redigere datoen (se vejledning under “Skattekortet fremgår af listen men kommer ikke på lønsedlen”).

Skattekort fremgår af listen men vises ikke på lønsedlen (klik for at udvide)

Hvis skattekortet er tilgængeligt, men ikke vises på lønsedlen, skyldes det ofte, at “Gyldigt fra”-datoen ligger efter lønperioden. Klik på firkanten med blyanten, vælg den sidste dato i den ønskede lønperiode. Hvis problemet fortsætter, kontakt support.

Godkend lønkørslen

11. Gå til fanen Løn og klik på lønkørslen.

12. Tjek om bikortet nu fremgår af lønsedlen, og om lønsedlen ellers er identisk med den tidligere.


13. Hvis lønsedlen ser korrekt ud, kan du godkende lønkørslen.

Medarbejderen skal derefter overføre differencen mellem den tidligere og den nuværende nettoløn.

Skat og AM-bidrag

  • Er betalingsdatoen ikke overskredet, overføres det korrekte beløb automatisk såfremt du gør brug af overførselsservice (automatisk betaling).

  • Er der allerede betalt, har du to muligheder:

    1. Betal differencen manuelt til Skattekontoen

    2. Betal hele beløbet gennem Salary via automatisk betaling og få overskydende skat retur

Hvis du vælger automatisk overførsel af skat og am-bidrag, skal du godkende lønkørslen og derefter følge denne guide.

Medarbejderen er blevet trukket 55% i skat

🔗

Hvis en medarbejder er blevet trukket 55% i skat pga. manglende skattekort, skal lønsedlen tilbageføres og oprettes på ny – ændringen kan ikke foretages direkte på en allerede godkendt lønseddel.

Vigtigt at vide:
Kun indberetningen til eIndkomst tilbageføres – ikke evt. udbetalte beløb.

  • Bruger du Overførselsservice, stoppes fremtidige betalinger, hvis tilbageførslen sker før betalingsdato.

Eksempel:
Løn udbetalt i april → tilbageført 3. maj = fremtidige betalinger (fx ATP) stopper.

Når en lønseddel tilbageføres:

  • En ny lønkørsel med ny lønseddel oprettes med alle beløb i minus

  • Den fungerer som en almindelig lønseddel og faktureres som sådan


Guide:

Tilbagefør den pågældende lønseddel. Vent med at foretage yderligere, til tilbageførslen er gennemført og vises under Tidligere lønkørsler.

Tilbageførsel af lønseddel

Hvis du ved hvordan man gør dette, kan du springe videre til næste step.

1. Slå Tilbageførsel af lønsedler til Avancerede indstillinger, via dette link.

2. Gå til fanen Løn → find den relevante lønkørsel hvor lønnen fejlagtigt blev udbetalt under Tidligere lønkørsler, og klik ind.

3. Klik Tilbagefør lønsedler.

4. Marker de relevante medarbejdere → klik Tilbagefør valgte lønsedler.

5. En ekstraordinær lønkørsel med teksten "Tilbageførsel af lønkørsel" og minusbeløb oprettes. Klik ind og godkend den for at afslutte processen. Vent med næste step til lønkørslen ligger under Tidligere lønkørsler.

Opret ekstraordinær lønkørsel

Hvis du ved hvordan man gør dette, kan du springe videre til næste step.


6. Gå til fanen Løn og klik på Opret ekstraordinær løn.

7. For at oprette den korrekte lønkørsel skal man sikre sig at:

Vælge korrekt løncyklus for at kunne vælge medarbejderen. (klik for at læse mere)

Som udgangspunkt er løncyklussen sat til "per måned". Hvis du har medarbejdere med en anden lønperiode (f.eks. forskudt måned), skal du vælge den korrekte cyklus i dropdown-menuen. Bemærk, at medarbejdere og perioder, der ikke matcher den valgte løncyklus, ikke vil blive vist i oversigten.

Vælge den lønperiode lønnen skal gælde for. (klik for at læse mere)

Vælg den lønperiode, du ønsker at udbetale løn for. Sørg for, at den valgte periode stemmer overens med den løn, der skal køres.

Vælge den/de relevante medarbejdere (klik for at læse mere)

Vælg de medarbejdere, der skal indgå i lønkørslen, ved at klikke på dem i listen. Bemærk, at du ikke kan tilføje flere medarbejdere, efter lønkørslen er oprettet, så sørg for at vælge alle relevante medarbejdere fra starten.

8. Når medarbejderen valgt, klik på knappen Start ekstraordinær lønkørsel.

Ret medarbejderens skattekort

9. Gå til fanen Medarbejdere og find den relevante medarbejder på listen.

10. Gå til Skattekort under medarbejderen.

Skattekort fremgår ikke af listen (klik for at udvide)

Hvis skattekortet ikke vises på listen, skal du anmode om et nyt: Vælg Bikort eller Hovedkort i dropdown-menuen, klik Anmod om nyt skattekort, vent 15–30 minutter, før det bliver tilgængeligt.

Hvis kortet stadig ikke vises, tjek om gyldighedsdatoen ligger inden for lønperioden. Hvis ikke, skal du redigere datoen (se vejledning under “Skattekortet fremgår af listen men kommer ikke på lønsedlen”).

Skattekort fremgår af listen men vises ikke på lønsedlen (klik for at udvide)

Hvis skattekortet er tilgængeligt, men ikke vises på lønsedlen, skyldes det ofte, at “Gyldigt fra”-datoen ligger efter lønperioden. Klik på firkanten med blyanten, vælg den sidste dato i den ønskede lønperiode. Hvis problemet fortsætter, kontakt support.

11. Hvis du ønsker at udbetale differencen automatisk, skal du følge næste step.
Hvis du vil udbetale differencen manuelt, kan du gå videre til dette step.

Gå til fanen Medarbejdere, vælg den relevante medarbejder og klik på Forskud/nettotræk.

12. Klik på Registrér forskud/nettotræk.

13. Registrer nettotrækket:

Hvornår skal forskuddet/nettotrækket trækkes fra lønnen? Vælg den dato, der passer med den periode for den nye lønseddel.

Beløb for forskud/nettotræk: Skriv nettobeløbet fra den første lønseddel.

Tekst på lønseddel: Skriv f.eks. "Allerede udbetalt".

Klik på Gem ændringer.

14. Nu bør nettotrækket fremgå her, og det vil blive vist på den nye lønseddel.

Godkendelse af lønkørslen

15. Gå til fanen Løn og klik på lønkørslen.

16. Tjek om hovedkortet nu fremgår af lønsedlen, og om lønsedlen ellers er identisk med den tidligere.


17. Hvis man ikke bruger overførselsservice (automatisk betaling), kan man blot trykke Godkend for at afslutte.

Du bruger overførselsservice men ønsker at overføre differencen manuelt.

Godkend lønkørslen som den er, uden at klikke Skift til overførselsservice.

Skat og AM-bidrag

  • Er betalingsdatoen ikke overskredet, overføres det korrekte beløb automatisk.

  • Er der allerede betalt, vil du på et tidspunkt få den overskydende skat tilbage fra skattekontoen.

Du bruger overførselsservice men ønsker at overføre differencen automatisk.

Klik Skift til overførselsservice og godkend herefter lønkørslen.

Når lønkørslen er kørt igennem, skal du følge denne guide, hvis du ønsker at gøre nogle af de andre overførsler manuelle.

Vigtigt:

  • Godkender man før kl. 10.00, overføres pengene næste bankdag.

  • Godkender man efter kl. 10.00, sker overførsel inden for 2 bankdage.

  • Ved udbetaling via NemKonto er deadline for godkendelse kl. 08.00.

Ferie

Medarbejderen har været oprettet med direktørløn i stedet for ferie uden løn eller ferie med løn

🔗

Hvis du f.eks. ved en fejl har sat medarbejderen på direktørløn i stedet på ferie uden løn eller ferie med løn skal du først tilbageføre lønsedlen og dernæst lave lønsedlerne på ny.

Vigtigt at vide:
Når du tilbagefører en lønseddel, tilbageføres kun indberetningen til eIndkomst – ikke eventuelle beløb, der allerede er udbetalt.
Hvis du anvender overførselsservice, vil fremtidige betalinger dog blive stoppet, forudsat at tilbageførslen sker inden betalingsdatoen.

Eksempel: Hvis du har udbetalt løn i slutningen af april og foretager tilbageførslen den 3. maj, vil fremtidige betalinger som ATP og evt. skat ikke blive gennemført.

Når en lønseddel tilbageføres, oprettes en ny lønseddel med alle beløb i minus. Denne tilbageførselslønseddel svarer til at lave en alm lønseddel og der betales derfor også for denne.


Guide:

1. Slå Tilbageførsel af lønsedler til Avancerede indstillinger, via dette link.

2. Gå til fanen Løn og find den lønkørsel, hvor lønnen fejlagtigt blev udbetalt – under Tidligere lønkørsler – og klik ind på den.

3. Klik på Tilbagefør lønsedler. Du får nu mulighed for at vælge, hvilke lønsedler der skal tilbageføres.

4. Marker de relevante medarbejdere og klik på Tilbagefør valgte lønsedler.

5. Den tilbageførte lønseddel oprettes som en ekstraordinær lønkørsel med teksten "Tilbageførsel af lønkørsel" og med minusbeløb. Klik ind på denne lønkørsel og godkend den for at afslutte processen. Tilbagefør alle de lønsedler der er fejl på, inden du går videre. Du kan først gå videre i processen når lønkørslerne er kørt igennem og ligger under "Tidligere lønkørsler". Dette kan tage 10-15 minutter fra lønnen godkendes.

6. Når lønkørslerne vises under Tidligere lønkørsler, kan du fortsætte processen. Start med at oprette en ekstraordinær lønkørsel for den ældste måned. Det anbefales at håndtere én måned ad gangen.

Du finder en detaljeret guide til at oprette ekstra lønkørsler her.

7. Når den ekstraordinære løn er oprettet for den første måned, gå til den pågældende medarbejder. Vælg den relevante, tidligere kontrakt.

8. Gå herefter til fanen Ferie og ret indstillingen til ferie uden løn eller ferie med løn.

9. Det er vigtigt, at den nye lønseddel matcher den oprindelige. Gå til Lønsedler og download både den gamle (gennemført) og den nye (kladde) lønseddel.


10. Sammenlign følgende:

  • Samme løndele (fx lønarter, tillæg, fradrag)

  • Samme skattekort

  • Samme nettobeløb

Den nye lønseddel vil vise udbetaling til FerieKonto (hvis medarbejderen er sat til ferie uden løn) og en feriesaldo i nederste venstre hjørne.


11. Afhængigt af om du bruger Overførselsservice og typen af ferie, følg det relevante scenarie nedenfor:

Du bruger ikke Overførselsservice (manuelle overførsler)

Gå til den ekstraordinære lønkørsel og godkend lønsedlen.

Hvis medarbejderen er sat til ferie uden løn:

  • Overfør feriepenge til FerieKonto.

  • Indbetal skat af feriepenge til Skattestyrelsen.

Læs mere om manuelle overførsler her.

Hvis medarbejderen er på ferie med løn, behøver du ikke foretage dig yderligere.

Du bruger Overførselsservice og medarbejderen er på ferie uden løn

1. Godkend lønkørslen uden at trykke på skifte til overførselsservice.

2. Når lønkørslen er flyttet til Tidligere lønkørsler skal du gå til Virksomhed → Overførsler.

  • Tryk på "Skift til Overførselsservice" ud for FerieKonto.

  • For skatten kan du vælge enten:

    • At lade Overførselsservice håndtere det (skatten regulerer sig selv hvis du allerede har betalt noget af skatten), eller

    • At beholde det manuelt og overføre differencen selv.

Du bruger overførselsservice og har skiftet medarbejderen til ferie med løn

Du kan blot godkende lønkørslen som den er – alle overførsler vil blive håndteret automatisk.

Medarbejderen har været oprettet med ferie uden løn i stedet for ferie med løn

🔗

⚠️OBS: Denne guide kan kun anvendes, hvis medarbejderne IKKE har hævet feriepengene fra feriekonto.

Hvis en medarbejder ved en fejl er sat på ferie uden løn i stedet for ferie med løn, skal du først sikre, at pengene ikke er hævet fra feriekontoen.

Hvis de ikke er hævet, skal du selv sørge for at få dem tilbageført. Du retter fejlen ved at tilbageføre lønsedlen og dernæst lave lønsedlerne på ny.

Vigtigt at vide:
Kun indberetningen til eIndkomst tilbageføres – ikke evt. udbetalte beløb.

  • Bruger du Overførselsservice, stoppes fremtidige betalinger, hvis tilbageførslen sker før betalingsdato.

Eksempel:
Løn udbetalt i april → tilbageført 3. maj = fremtidige betalinger (fx ATP) stopper.

Når en lønseddel tilbageføres:

  • En ny lønkørsel med ny lønseddel oprettes med alle beløb i minus

  • Den fungerer som en almindelig lønseddel og faktureres som sådan


Guide:

Tilbageførsel

Start med at tilbageføre lønsedlerne én ad gangen. Godkend hver lønkørsel, før du tilbagefører den næste, hvis der er flere. Er du allerede fortrolig med processen, kan du gå videre til næste trin, når alle relevante lønsedler er tilbageført.

1. Slå Tilbageførsel af lønsedler til Avancerede indstillinger, via dette link.

2. Gå til fanen Løn → find den relevante lønkørsel hvor lønnen fejlagtigt blev udbetalt under Tidligere lønkørsler, og klik ind.

3. Klik Tilbagefør lønsedler.

4. Marker de relevante medarbejdere → klik Tilbagefør valgte lønsedler.

5. En ekstraordinær lønkørsel med teksten "Tilbageførsel af lønkørsel" og minusbeløb oprettes. Klik ind og godkend den for at afslutte processen.

Vent med næste step til lønkørslen ligger under Tidligere lønkørsler.

Opret ekstraordinær lønkørsel

Opret en lønkørsel for hver af de måneder hvor ferien skal rettes.

Hvis du ved hvordan man gør dette, kan du springe videre til næste step.


6. Gå til fanen Løn og klik på Opret ekstraordinær løn.

7. For at oprette den korrekte lønkørsel skal man sikre sig at:

Vælge korrekt løncyklus for at kunne vælge medarbejderen. (klik for at læse mere)

Som udgangspunkt er løncyklussen sat til "per måned". Hvis du har medarbejdere med en anden lønperiode (f.eks. forskudt måned), skal du vælge den korrekte cyklus i dropdown-menuen. Bemærk, at medarbejdere og perioder, der ikke matcher den valgte løncyklus, ikke vil blive vist i oversigten.

Vælge den lønperiode lønnen skal gælde for. (klik for at læse mere)

Vælg den lønperiode, du ønsker at udbetale løn for. Sørg for, at den valgte periode stemmer overens med den løn, der skal køres.

Vælge den/de relevante medarbejdere (klik for at læse mere)

Vælg de medarbejdere, der skal indgå i lønkørslen, ved at klikke på dem i listen. Bemærk, at du ikke kan tilføje flere medarbejdere, efter lønkørslen er oprettet, så sørg for at vælge alle relevante medarbejdere fra starten.

8. Når medarbejderen valgt, klik på knappen Start ekstraordinær lønkørsel.


Ret medarbejderens ferie

9. Gå til fanen Medarbejdere, og find den relevante medarbejder. Ret ferien i den eller de kontrakter, hvor ferien har været forkert: Klik på Vælg kontrakt og vælg en kontrakt i dropdown-menuen Start med den ældste kontrakt og arbejd dig frem til den nyeste.


10. Klik på redigeringsikonet ud fra feltet Ferie.


11. Vælg Ferie med løn og klik Gem ændringer.

Godkend lønkørslen

11. Gå til fanen Løn og klik på den ældste af lønkørslerne først.

12. Tjek om ferien nu står som ferie med løn og om lønsedlen ellers er identisk med den tidligere, bortset fra ferien.


13. Hvis lønsedlen ser korrekt ud, kan du godkende lønkørslen. Evt. overskydende skat, vil som udgangspunkt blive tilbageført fra skattekontoen på et tidspunkt.


Besvarede dette dit spørgsmål?